maandag 4 juni 2012

Waarom Evou?

Waarom Evou?

Regelmatig krijg ik de vraag: "Hoe ben je er toe gekomen om Evou op te zetten?"
Meestal reageer ik dan: "oohh heel simpel.." En dan begin ik mijn verhaal.






Ik kom namelijk zelf uit de atletiekwereld. Jarenlang ben ik op de sprintafstanden actief geweest. Het sprinten was een grote passie van me. Helaas kreeg ik al snel last van een blessure die uiteindelijk ervoor gezorgd heeft dat ik moest stoppen met het fanatieke sporten. Heel wat NK-medailles en ervaringen rijker heb ik nog een jaar aan baanwielrennen gedaan, voordat ik moest stoppen doordat ik kinkhoest kreeg. 8 maanden later was ik weer fit en besloot ik om van mijn passie en beroep nog meer eenheid te creeëren.

In 2007 was ik op 22 jarige leeftijd al voor mezelf begonnen. Na 1 jaar fulltime voor Mexx gewerkt te hebben, kreeg ik de opdracht om een nieuwe clubtenue te ontwerpen voor AV'56, mijn allereerste atletiekvereniging. Dat vond ik zo leuk, dat ik besloot daar meer mee te gaan doen. Ik begon Creative Sports Design; teamkleding. Na 2 jaar veel freelance werk en wat teamkleding opdrachtjes te hebben gedaan, kwam ik tot de conclusie dat ik wel erg vaak te horen kreeg dat dames graag wat vrouwelijkere sportkleding wilden.

Daar zag ik wel brood in; een dames sportkleding lijn. Na een enquete gehouden te hebben, werd mijn vermoeden bevestigd; vrouwen willen graag vrouwelijke sportkleding en geen aftreksel van de heren sport kleding. "Het mag allemaal wel wat modieuzer" kreeg ik vaak te horen en daar ben ik het nog altijd mee eens.
Wat ik ook veel heb gehoord is: ".. Dan ga je lekker naar de stad, je nieuwe sportoutfit bij elkaar shoppen en dan kom je met lege handen thuis!" Of: "Ik zou ook wel eens een andere kleur broek willen. Het is altijd zwart met een felgekleurd shirt." Je herkent je waarschijnlijk wel in één van deze uitspraken.

Ik ben gaan ontwerpen, stof samples gaan bestellen en fabrieken gaan zoeken.
Na een fabriekbezoek, 100 stofsamples en verschillende ontwerpen verder vond ik wat ik zocht en kon de productie gaan starten. Nou ja dat is wat kort door de bocht, maar daar komt het uiteindelijk op neer.
In de tussentijd ben ik gaan brainstormen over een passende merknaam. Creative Sports Design was te lang en kon niet vastgelegd worden. Zelf wilde ik ook niet mijn eigen naam er aan verbinden, dus ik moest het anders gaan bekijken. Hoe doen andere merken dat en wat kan ik daar van leren? Uiteindelijk heb ik Evou gekozen, na een omzwerving van Ayumi (vrij snel daarna kwam Asics met Ayami!) en Eyu (Heyu was blijkbaar al een mannenkledingmerk).
Evou voelt nog altijd als de allerbeste keus; chique, gericht op de vrouw(en) en kort maar krachtig.





Na 2 jaar was het afgelopen februari zo ver; Evou was klaar om gelanceerd te worden!
De eerste stappen zijn gezet naar een internationaal merk voor vrouwen die (willen) sporten en dat graag doen in kleding waar ze zich prettig in voelen. Dat wil jij toch ook?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten