dinsdag 19 februari 2013

Hoe zit het nou eigenlijk met die naam?



Ja, waar komt nou eigenlijk Evou vandaan?
Ik kan je vertellen; dat ging niet over 1 nacht ijs. Zeg maar gerust dat daar heel wat jaartjes overheen zijn gegaan. Maar dan heb je ook wat! Ik ben in ieder geval erg blij en tevreden over de naam; Evou.
Het is kort, het is krachtig, makkelijk te onthouden en in meerdere talen uit te spreken. Hoe je het uitspreekt is dan misschien weer een ander verhaal, maar het is uit te spreken :-)

Maar zoals ik al zei, niet op 1 avondje bedacht. of eigenlijk; misschien wel, maar de keuze vor Evou niet.
Evou was eigenlijk pas de 3de keus. Of eigenlijk het 3de 'bedenksel'.
In eerste instantie had ik Ayumi bedacht. Dat is Japans voor loop, pas. Dus helemaal  toepasbaar op een sportmerk. Maar ik was niet helemaal overtuigd en daarom ging ik met heel veel mensen praten over de naam. Was het een naam die je makkelijk uit zou kunnen spreken? Zou je de naam gelijk onthouden? Was de domeinnaam nog vrij? Mhh....

Na enige bedenktijd; zeg maar 1,5 jaar dacht ik; Ik ga er voor! De volgende ochtend lees ik in de krant; Asics komt met Ayami op de markt; een lijn voor vrouwen ... hmmm interessant! Toch met te veel mensen gepraat zeiden sommigen tegen mij. Maar aan de andere kant natuurlijk ook wel voor de hand liggend voor een japans merk.



Tja en wat nu? Na veel denkwerk en meedenkwerk van familie, kwam er Eyu uit. Ik dacht slim te wezen en heb de naam gelijk vastgelegd bij het merkenbureau, die mijn beeldmerk ook al had opgeslagen. Echter; te snel! Want na een paar maanden kreeg ik een oppositie aan mijn 'broek'.  er was al een herenkledingmerk dat Heyu heet... Tja; niet goed gekeken en dan moet je dus flink betalen. Ik had de mogelijkheid om wat met ze af te spreken, maar bij nader inzien ging ik daar niet op in. Ik wilde niet de verwarring krijgen tussen Eyu en Heyu. Beiden kleding, maar dan anders.

Het idee van Eyu was wel goed. Het komt van; Hey you! Waarmee ik de dames en meiden aan wil spreken, waarvoor Evou bestemt is. Hey jij daar; wat doe jij eigenlijk aan sport? En wat doe jij voor het milieu? Wist je dat de kleding voor een groot gedeelte van gerecyclede materialen is gemaakt?
En omdat ik dit idee dus vast wilde houden, ging ik experimenteren en zo kwam ik uit op het Franse; Et vous? Prachtig; Elegant, vrouwelijk, chique. Evou zou het moeten worden. Nu maar hopen dat de domeinnamen nog vrij zijn en ik de naam kan registreren. En jawel! Dat lukte; een enorme overwinning en wat ben ik blij met het resultaat.



Evou is tevens mooi te gebruiken in de namen van de collecties. De E wordt per collectie gebruikt als begin letter van een woord. Zo werd de eerste collectie; Entroducing-Vous genoemd en de tweede collectie; Enriching-Vous. Tevens staat de E ook voor Ecology-Vous of Environmental-vous, om aan te geven dat ik met Evuo ga voor duurzaamheid. Zodoende de gerecyclede materialen :-)


En om dan het logo en het beeldmerk helemaal compleet te maken, heb ik de tagline: Voor vrouwen die (willen) sporten bedacht. Want ja; dan weten we tenminste waar we het over hebben ;-)
Et vous?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten